PROGRAM WYDARZEŃ

Wszystkie wydarzenia związane z obchodami
100 rocznicy odzyskania niepodległości w roku 2018

Wręczenie statuetki "Orły Niepodległości" oraz koncert w wykonaniu Orkiestry Akademii Beethovenowskiej z udziałem Chóru Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcją Sebastiana PerłowskiegoPawła Bartłomieja Sydora.

Kompozytorem wszystkich utworów wykonywanych podczas koncertu jest Paweł Bartłomiej Sydor.

Wejściówki do odebrania w Wydziale Kultury UMT, Rynek 7 od dnia 23 października od godz. 8.00.

Program koncertu:

FANFARA CHORAŁOWA (2018) - Prapremiera światowa*

Utwór napisany na zamówienie Urzędu Miasta Tarnowa w związku z 100-tną rocznicą Odzyskania Niepodległości przez Polskę. Główna część fanfary: energiczna i jednocześnie dostojna w swoim charakterze, poprzedzona jest wolnym, refleksyjnym, chorałowym  fragmentem. W utworze tym, obok tradycyjnych współbrzmień, kompozytor zastosował współczesne środki wyrazu, które dodają kompozycji nowego wymiaru, pobudzając tym samym wyobraźnię słuchacza. Utwór wymaga od wykonawców najwyższych umiejętności technicznych oraz wielkiej wrażliwości i muzykalności.

FRAGMENTY MUZYKI Z FILMU “POPIEŁUSZKO. WOLNOŚĆ JEST W NAS” reż. Rafał Wieczyński (2009)

I SYMFONIA : “CHRZEST” (2016/2017) na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną.

W pięcioczęściowej, rozbudowanej kompozycji znajdujemy teksty niezwykle istotne zarówno z punktu widzenia wiary chrześcijańskiej, jak i historii Polski. Dominują teksty w języku łacińskim. W pierwszej części refrenicznie powtarzane są słowa pochodzące z polskich roczników z tamtych czasów – „Mieszko książę Polski został ochrzczony...”. Słowom tym towarzyszy motyw fanfarowy grany przez trąbkę 1 – liczba nut to: dziewięć, sześć, sześć. Tekst ten koresponduje ze starotestamentowym Psalmem Dawidowym (118/117). W drugiej części wykorzystane zostały fragmenty Psalmu 23/22 i teksty związane z patronami Polski, św. Wojciechem i św. Stanisławem. Trzecia część, najbardziej rozbudowana, jest jakby streszczeniem naszej ponad tysiącletniej  historii.  Obok  fragmentów Litanii  loretańskiej  i  antyfony  maryjnej Ave Maris Stella kompozytor umieścił fragmenty tekstu Ślubów lwowskich króla Jana Kazimierza, napis na pierścieniu hetmana Żółkiewskiego, słowa Matki Boskiej  związane  ze  zwycięstwem  Jana  Chodkiewicza,  słowa  Matki  Najświętszej, które usłyszał ojciec Giulio Mancinelli, słowa króla Jana III Sobieskiego po zwycięskiej bitwie pod Wiedniem, słowa Jana Pawła II – Totus Tuus – i kardynała Stefana Wyszyńskiego. Muzycznie, w sposób aluzyjny, cytowana jest melodia Bogurodzicy. Ponadto kompozytor w sposób muzyczny zaszyfrował rok „Cudu nad Wisłą”. Czwarta część oparta jest na wybranych wersetach Psalmu 144/145. Część piąta wykorzystuje tekst hymnu z XI wieku Christus vincit! i jest, pod względem muzycznym, przypomnieniem początku utworu. Dzieło, poprzez przywoływane różne teksty, łacińskie i polskie, poprzez zastosowane techniki muzyczne, zaszyfrowane daty, cytaty pieśni polskich, staje się niejako hymnem jedności Polski i tradycji kultury śródziemnomorskiej.

Anna Oberc

Paweł Bartłomiej Sydor, ur. 1970 roku w Białymstoku, kompozytor, dyrygent, pianista. Naukę gry na fortepianie rozpoczął w wieku lat sześciu.  W roku 1989 został przyjęty na wyższe studia do  Oberlin Conservatory of Music w Oberlin (Ohio, USA) gdzie studiował fortepian w klasie Sanfodra Margolisa, kompozycję u Edwarda Millera i Richarda Hoffmana (ucznia Arnolda Schönberga) oraz dyrygenturę u Roberta Spano i Roberta Ponto. Uczelnię ukończył w 1993 z tytułem Bachelor of Music otrzymując nagrodę Herbert Elwell Memorial Prize in Composition. Przez następne trzy lata studiował kompozycję w Juilliard School of Music u Johna Corigliano. W 1996 ukończył Juilliard School of Music z tytułem Master of Music. W 1999 powrócił do kraju. Jest członkiem zwyczajnym Związku Kompozytorów Polskich oraz ASCAP (American Society of Composers, Artists and Publishers). Jest laureatem wielu prestiżowych nagród i konkursów, m.in.: prestiżowej nagrody American Academy of Arts and Letters — Charles Ives Scholarship in Composition (1995), którą otrzymał za Koncert „Virtuti Militari” na obój i orkiestrę. Ma w dorobku około 50 kompozycji muzyki poważnej, które reprezentują niemal wszystkie formy muzyczne. Utwory Sydora wykonywane były w: Polsce, USA, Izraelu, Niemczech, Francji, Korei Południowej, Rosji, na Białorusi i Ukrainie, podczas takich festiwali, jak: Warszawska Jesień, Gaude Mater, Międzynarodowe Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich, Kontrasty (Ukraina) oraz Florida International University Music Festival (Miami, USA). Jego muzyka została wielokrotnie nagrana dla Polskiego Radia oraz firm płytowych: Koch, Cedille Records, Dux, Musica Sacra. Paweł Sydor napisał również muzykę do filmów w USA i Polsce.

Orkiestra Akademii Beethovenowskiej

Początki działalności Orkiestry Akademii Beethovenowskiej to rok 2003 i sukcesy na 53. festiwalu Jünger Künstler Bayreuth. Przełomowy okazał się jednak rok 2005, gdy OAB zadebiutowała podczas IX Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Warszawie. Bardzo wysoko oceniony przez krytykę i widzów występ zaowocował licznymi zaproszeniami do udziału w prestiżowych festiwalach w kraju i za granicą.

Dziś Orkiestra Akademii Beethovenowskiej współpracuje z najwybitniejszymi dyrygentami, kompozytorami i solistami. Krzysztof Penderecki, Gabriel Chmura, Michał Dworzyński, Wolfgang Seeliger, Łukasz Borowicz, Cristiano Vasquez, Michał Klauza, Piotr Sułkowski, Paweł Przytocki, Steven Isserlis, Krzysztof Jabłoński, Aleksandra Kurzak, Łukasz Długosz, Małgorzata Walewska, Aleksander Kobrin, Wibi Soerjadi, Thomas Quasthoff, Konstantin Scherbakov, Ingolf Wunder, Christian Lindberg, Oystein Baadsvik, Szymon Nehring, Kevin Kenner, Bartosz Koziak, So-Ock Kim, Iwona Sobotka, Rafał Bartmiński… – wszyscy oni zdecydowali się na skrzyżowanie swych dróg artystycznych z muzykami OAB, podkreślając tym samym muzyczną wartość orkiestry.

Zespół gościł na słynnych scenach koncertowych Europy i świata, w tym Alte Oper Frankfurt, wiedeńskiej Musikverein, Great Hall of People w Pekinie, Xinhai Concert Hall, Sanat Concert Hall w Stambule czy Konzerthaus w Berlinie. Regularnie występuje na Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Warszawie, Festiwalu Muzyki Polskiej w Moskwie, Last Night of the Proms in Cracow oraz Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie, podczas którego w 2014 roku miał zaszczyt uświetnić spektakularną Międzynarodową Galę 100-lecia Amerykańskiego Stowarzyszenia Kompozytorów, Autorów i Wydawców (ASCAP). W maju 2017 roku Orkiestra Akademii Beethovenowskiej wzięła udział w Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie, tym razem koncertując podczas uroczystej gali jubileuszowej 10-lecia tego wydarzenia.

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu.